Menetrend

Minden hétre egy szabály – A fair catch-rúgás

2019. 01. 04. 12:11
Szerző: Rule
Kategória: Sárga Zászló

Egy olyan rúgás bemutatása következik ma, ami nem túl ismert, amit meglehetősen ritkán láthatunk a gyakorlatban és amivel a Patriots-nak is a közelmúltban volt (lehetett volna?) némi kapcsolata.

Mi is az a fair catch - rúgás?

Miután egy játékos bemutatja a fair catch jelzést - amivel lemond a visszahordásról a csapata – és birtokba veszi a labdát, akkor választhatja azt, hogy az elkapás (tehát a fair catch) helyéről megkíséreljen egy mezőnygólt. Leegyszerűsítve tehát ez egy sima mezőnygól kísérlet, de néhány részletszabály miatt, mégsem az.

Mitől más egy fair catch-rúgás, mint egy sima mezőnygól kísérlet?

Alapjában véve két, jelentős dologban tér el.

Az egyik, hogy fair catch esetén egy időn túli rúgással meghosszabbítják az adott negyedet – ilyen ugye nincs egyéb mezőnygólnál.

Ez azonban nem váltható be egy „sima” scrimmage-kísérletre, vagyis nem próbálkozhat az elkapó csapat azzal, hogy azért mutat be fair catch-et, hogy még egy ún. Hail Mary-t fel tudjon ívelni a célterületre. Az elkapás helyéről viszont egy – akár – időntúli rúgással is megpróbálhatnak pontot elérni, vagyis kapnak egy extra pontszerzési lehetőséget.

A másik lényeges eltérés, hogy míg a mezőnygól minden esetben egy scrimmage-kísérlet [tehát snappel indul], addig a fair catch-rúgás, egy „félig-szabadrúgás, félig scrimmage-rúgás”.

A rúgást gyakorlatilag szabadrúgás formációból kell elvégezni, vagyis a fair catch-rúgást végző csapat szabadrúgás-formációba áll fel, míg az elkapó [tehát védő] csapat pedig a rúgás helyétől csak 10 yardra állhat fel – éppúgy, mintha egy szabadrúgás lenne. (Tehát nincs snap, nincs öt falember, stb.)

Ugyanakkor rúgó-állvány nem használható – azonos módon a mezőnygóllal – és pontot lehet belőle elérni (amit szabadrúgásból ugye nem), ezek a vonásokat pedig a mezőnygólra vonatkozó előírásokból őrizte meg a fair catch-rúgás.

Hogy lehet, hogy még sosem láttam ilyet?

Azért mert meglehetősen ritka. A Wikipedia szerint összesen 24 ilyen próbálkozás történt az NFL tétmérkőzésein, amiből mindössze hat volt sikeres. Ennek okát abban kell keresni, hogy általában a saját térfélről kell próbálkozni a rúgással, ami egy extra-hosszú mezőnygólnak felel meg, így nem meglepő ez a sikerességi ráta.

Hogy jön képbe a Pats?

Az Atlanta Falcons elleni Super Bowl során, 3 másodperccel a mérkőzés végét megelőzően, Edelman fair catch-e eredményeképp a Patriots próbálkozhatott volna egy fair catch-rúgással. Bill Belichick azonban inkább egy trükkös játékot választott, mivel a rúgást a saját 35 yardos vonalról kellett volna elvégezni (vagyis pont onnan, ahonnan egy szabadrúgást is) és tartott tőle, hogyha rövidre sikerül a rúgás, akkor az Atlanta visszahordhatja azt. Ezt pedig inkább nem kockáztatta meg – amiért utólag nem hibáztatjuk.

 

Forrás: NFL Szabálykönyv, Wikipedia, Boston.com

Amennyiben más szabályokra is kíváncsi lennél, itt található még néhány cikk a szabályokkal, szabálytalanságokkal, szabályértelmezésekkel kapcsolatban.

Hozzászólások

2019. 01. 04. 13:00
nosbiglem
Végre egy olyan szabály, amit nem ismertem!
2019. 01. 04. 14:43
crucified
Nekem meg jó lenne már egy olyan szabály, amit ismerek. :))
2019. 01. 04. 17:49
nosbiglem
2019. 01. 04. 19:14
sakic
Sziasztok!

Egy kérdésem lenne, ha már szabály magyarázó topic.
Az tudom hogy 2 pontos kísérletnél, ha a támadó oldalon van zászló, akkor az olyan mintha nem sikerült volna. Mi történik akkor ha a védő oldalnak dobnak zászlót.
2019. 01. 04. 19:52
mgabor74
Tippem van csak: talán felezik a távot mint egyébként. Abból gondolom, hogy extra pontos rúgásnál is a szokásos büntik vannak pl false start esetén. Az biztos, hogy int esetén vissza lehet hordani 2 pontért.
2019. 01. 04. 19:53
mgabor74
Mondjuk a szokásnak ellent mond ha támadó zászlónál sikertelennek ítélik. Ez alapján hibás a gondolatmenetem.
2019. 01. 05. 07:42
1.) Ha támadókra dobnak zászlót, akkor nem lehet érvényes a pontszerzés - a kísérlet során ugyanis szabálytalanságot követtek el. A védőknek el kellene utasítania a büntit ehhez- ez nem reális, h megtörténik.
2.) Védőknél:
- élő labda büntinél távolságvesztés jön pl. felezés is, ha olyan, de lehet ún. spot foul, amikor a szabálytalanság helyére helyezik, de olyan is lehet, h simán kilépik az 5 yardot és annyival közelebbről rúgnak extrát
- ha a kísérlet sikeres a szabálytalanság ellenére, akkor az offense nem kéri a büntit, megkapják a pontokat, vége a try-nak, mennek a kickoffhoz. A büntit nem vihetik át, csak a personal foult ill. a sportszerűtlen szabálytalanságokat.
- ha nem sikeres a try, akkor valszeg kérni fogja az offense a bünti végrehajtását és annyival közelebbről jönnek
2019. 01. 05. 13:16
sakic
Köszönöm.
Ez végteleníthető? Mármint 2y indul alapból. 3 védő szabálytalanságnál 1/4y indulnak? Nem lehet más szankció?
2019. 01. 05. 14:37
Ez ettől összetettebb:
1.) Ha több élő labda szabálytalanságot követ el egy csapat, akkor a vétlen csapat választhat egyet - a számára legelőnyösebbet fogja.
Tehát egyszerre csak egy felezés történik.
2.) Ahhoz, h ez megvalósuljon, 3 play kell amiben van egy-egy bünti pl. offside.
3.) Nincs előttem a szabálykönyv, így erre nem tudok 100%-osan felelni, de ha szándékosan csinál egy csapat több play-ben olyan büntit, amit távolságfelezéssel kell büntetni, akkor simán lehet, h sportszerűtlennek fog számítani.
Ennek a szankciója már lehet pl. az érintett játékos kizárása, de ahogy fentebb is írtam, ilyenkor a büntit is át lehet vinni a kickoffra (ha megcsinálják a TD-t szabálytalansággal együtt), tehát még ez is.
2019. 01. 05. 15:35
mgabor74
Ha jól tudom vannak olyan büntetések amiket kötelezően kiszabnak nem dönthet a másik csapat hogy kéri vagy nem. Ha jól tudom a false start ilyen pl. Ha kétpontosnál történik akkor ezek szerint ilyenkor nem a megszokott gyakorlatot követik. Fura így elsőre, mert nem látom a különbséget elviekben az extra ponthoz képest, ahol 5 yard büntetés után mehet a kísérlet. Általában logikusak a szabályok, de úgy tűnik ez valami szokáson alapulhat. Kicsit fura, de ezt kell elfogadni.
2019. 01. 07. 09:55
Utána néztem ennek a témának is és a következőre jutottam.
Úgy szól az általános rendelkezés, h minden büntit vissza lehet utasítani, kivéve ahol a szabálykönyv kifejezetten ezt kizárja.
Én nem láttam ilyen kizárást a false startnál.
A false start "kötelező jellege" szerintem nem szabályon alapul, hanem azon, h halott labda büntiről beszélünk. Nincs értelme nem kérni, mivel semmit nem veszít a vétlen csapat ha kéri.
2019. 01. 05. 00:33
kitalaltnev
Nem ismertem, s nem is láttam még ezt a rúgás típust. Köszi szépen!
2019. 01. 05. 14:54
palesz42
Hozzászólás a(z) Minden hétre egy szabály – A fair catch-rúgás bejegyzéshez