Sárga Zászló – a téves sípszó csak a kezdete volt a hétfő éjszakai brutális játékvezetésnek
Egy olyan szezonban, amelyben eleve sok játékvezetői gikszer került rivaldafénybe, új magasságba értünk hétfőn éjszaka a Gillete Stadionban, ahol Gene Steratore vezette játékvezetői csapat legalább egy óriási hibát hozott össze és több kérdést vetettek fel ítéleteikkel jó néhány egyéb helyzetben is. A New England Patriots Buffalo Bills elleni 20-13-as mérkőzés utózöngéjeként, nézzük át még egyszer ezeket az eseteket, ahol ez szükséges volt kiegészítve játékvezetői és/vagy szakértői reakciókkal.
Játékhelyzet: Első kísérlet a Patriots 31 yardos vonaláról, 14:05 perc a hátralévő idő a harmadik negyedből
Ami történt: a Patriots irányítója, Tom Brady a jobb oldalvonal irányába kimozgott és az elkapó Danny Amendola irányába dobta a labdát, aki elkapta a passzt a Patriots 45 yardos vonalán. Stetarore halottnak nyilvánította a labdát az elkapás pontján, mivel a line judge Gary Arthur belefújt a sípjába.
Elemzés: az NFL Játékvezetői Bizottságának alelnöke, Dean Blandino gyorsan rámutatott arra, hogy Arthur „elvesztette a labda nyomát” és hibázott. „Nem kellett volna megfújnunk a sípot” mondta Blandino az NFL Networkön.
Az eset elég gyakran történik meg ahhoz, hogy az NFL Szabálykönyv tartalmazzon hozzá eljárást, hová kell ilyenkor a labdát helyezni. A labda halottá válik a sípszó időpontjában. Stetarore úgy ítélte meg, hogy Arthur akkor fújta meg a sípját, amikor Amendola már elkapta a labdát. Emellett a Bills edzőjét, Rex Ryant is megbüntették ún. sideline interference miatt. [Megjegyzés: ilyen büntetést az oldalvonal, vagy a játékvezetői sávban tartózkodásért, a játékvezetők akadályozásáért szabnak ki.]
A visszajátszások megmutatták, hogy Ryan Arthur elé lépett, így könnyen kitakarhatta a látószögét, ami miatt Arthur nem láthatta Brady-t. A labdát a Patriots 45 yardos vonalára helyezni és 15 yard büntetést hozzáadni helyes ítélet volt Stetarore véleménye alapján. De …
Játékhelyzet: ugyanez a kísérlet
Ami történt: Stetarore azt nyilatkozta egy riporternek, hogy úgy „ítélte meg”, hogy a labda Amendola birtokában volt, amikor Arthur a sípjába fújt. Az ESPN adásából mégis az látszik, hogy a síp egyértelműen akkor is hallható volt már, amikor a labda még a levegőben volt.
Elemzés: ESPN Sports Science megítélése szerint a sípot négy tized másodperccel azelőtt fújták meg, mielőtt Amendola elkapta a labdát. Ebben az esetben, Stetarore rossz helyre helyeztette le a labdát. Az alkalmazandó NFL szabály azt írja elő, hogy a labdát az eredeti „scrimmage vonalra” kell helyezne [tehát oda, ahonnan a kísérlet elindult], vagyis a Patriots 31 yardos vonalára, abban az esetben, ha a sípszó akkor hangzott el, amikor egyik csapat sem birtokolja a labdát a szabály előre passz eldobásának eredményeképp. Ugyan nem az évszázad bűntette történt, de így a labdát Patriots 45 yardosára kellett volna helyezni a büntetés végrehajtása után, a Bills 40 yardos vonala helyett. [Megjegyzés: nekem nem jön ki matematikailag, hogy egy 15 yardos büntetés után hogyan kerülnénk 14 yarddal előrébb, feltételezhető ez csak elírás és a cikk szerzője egy yardot tévedett].
Játékhelyzet: Első kísérlet a Bills 6 yardos vonaláról, 6:00 a hátralévő idő a 3. negyedből
Ami történt: A Patriots a scrimmage vonalhoz sietett és gyorsan játékba hozta a labdát Amendola 41 yardos elkapása után, ami a Bills éppen csere közben érte. A futójátékos, James White kapta kézbe a labdát és szerzett touchdownt, amivel a Patriots 17-10-es előnyre tett szert.
Elemzés: Nagyon sok drukker csodálkozott, hogy Stetarore csapata miért nem akadályozta meg a labda, játékba hozatalát addig, amíg a Billsnek megfelelő ideje nem állt rendelkezésre a csere lefolytatására. Az NFL Szabálykönyv 5. Szabály 3. Szekció 10. Cikkelye szerint az „umpire”-nek a labda fölé kell állnia és „ésszerű” időt kell biztosítania a védelem számára, hogy reagáljon a támadócsapat cseréjére vagy szimulált cseréjére.
A Patriots ugyanakkor nem hajtott végre cserét. Az ESPN Patriots riportere, Mike Reiss azt írta, hogy ugyanaz a 11 játékos volt fent a pályán abban a játékban, amikor touchdownt értek el, mint amikor a 41 yardos passzt elkapta Amendola és ez az állítás teljesen helyes, a két játék, videón történő visszanézése alapján is.
Egy másik szempontból nézve viszont az ESPN adásából kiderült, hogy a Patriots tight endje, Scott Chandler elkezdett befutni a pályára, mintha becserélnék, de utána visszatért az oldalvonal mellé. A Szabálykönyv úgy határozza meg a csere fogalmát, hogy a játékosnak a kereszteznie kell a „számokat”, ami Chandler esetén nem történt meg. [Megjegyzés: a számok alatt a pályán lévő, 10 yardonként felfestett számokat kell érteni]
A korábbi NFL játékvezető, aki jelenleg CBS munkatársa, Mike Carey azt „tweetelte”, hogy ő biztosította volna a Bills számára az esélyt, hogy cserélhessen, mivel Chandler cselekedetét szimulált cserének tekintette. Ugyanakkor egy NFL szóvivő azt mondta, hogy miután a Patriots már formációban állt és a labdát bármikor elindíthatták volna, így Chandler „kirándulását” a pályára nem lehet szimulált csereként értelmezni. Más szóval az NFL jóváhagyta azt, ahogy Stetarore kezelte a helyzetet.
Játékhelyzet: Harmadik kísérlet a Bills 32 yardos vonaláról, 7 másodperccel a mérkőzés vége előtt.
Ami történt: A Bills irányítója, Tyrod Taylor 16 yardos passzt dobott az elkapó Sammy Watkins-nek, aki hátrafelé esett ki a pályán kívülre, úgy, hogy 2 másodperc volt hátra a mérkőzésből. Ed Walker „head linesman” mégis a „fut az óra” jelét mutatta és így játékidő letelt. Stetarore azt nyilatkozta a riporternek, hogy azáltal, hogy „önkéntesen feladta magát [az előrejutást] a pálya területén belül” emiatt ez egy játékvezető megítélése szerinti döntésnek minősül, ami így az volt, hogy lent volt a pályán belül.
Elemzés: Az NFL Játékvezetői Bizottságának korábbi alelnöke, Mike Pereira, aki most a Fox elemzője, azt „tweetelte”, hogy Stetarore magyarázata „a hibát csak súlyosbítja”. Carey azt „tweetelte”, hogy „nem egy hihető magyarázat a játéknak”.
Az NFL szabályai kétféleképp teszik lehetővé, hogy egy játékost „lent lévőnek” nyilvánítsanak: vagy ha „csúszik, úgy, hogy a lába van elől” vagy „leesik a földre, térdel és egyértelműen nem tesz semmilyen erőfeszítést az előrejutáshoz” .
Ha valami, akkor Watkins úgy tűnt, hogy az elkapás eredményeképp esik, nem pedig, hogy feladja az előrejutást. Tekintet nélkül erre, a pályán kívül ért földet. Az NFL Szabályok előírják, hogy a labdát halottá kell minden ilyen esetben nyilvánítani. Ebben az esetben, Watkins-hoz nem ért hozzá egyetlen Patriots-védőjátékos sem. A játékot így nem kellett volna eltérően megítélni attól, amikor egy futójátékos, vagy egy irányító kifut a pályán kívülre, az óra megállítása céljából.
Azáltal, hogy Stetarore úgy ítélte meg, hogy Watkins „feladta magát” [értelmezésem szerint feladta az előrejutást] így a játék nem volt visszanézhető.
Forrás: ESPN
Ilyen amatőr hibákat nem lehet elkövetni egy ekkora bizniszben... Hozzászóláshoz jelentkezz be